Att stödet för Förbifarten
stadigt minskat de senaste åren kan ses som ett uttryck för att
kunskapen ökat. Allt fler inser att enda möjligheten att lösa
regionens trafikproblem är en gigantisk satsning på
kollektivtrafiken. Nya vägar leder endast till ny trafik och därmed
nya köer. Det är vad all forskning och erfarenhet säger oss och
det börjar nu också sjunka in i det allmänna medvetandet. Dessutom finns nu flera konkreta kollektivtrafikprojekt som kan
ställas mot Förbifarten. Det handlar om utbyggd tvärbana till
Kista, Spårväg Syd på Södertörn och inte minst en rad nya
tunnelbanesträckningar. Projekt som sannerligen inte är gratis.
Flertalet kan komma på fråga först om planerna på Förbifarten
läggs på is.
söndag 15 september 2013
Nu stoppar vi Förbifarten!
Optimism är inte min
starkaste sida. Om någon påstår att världen går åt helvete är
jag sällan den som invänder. Men nu gror hoppet i mig. Allt mer
övertygad blir jag om att vansinnesprojektet Förbifart Stockholm
kommer att gå i graven. Enligt en färsk opinionsundersökning har
motorvägsivrarna nu en massiv opinion emot sig. Endast 37 procent av
stockholmarna prioriterar Förbifarten framför utbyggd
kollektivtrafik, medan 60 procent gör den omvända prioriteringen.
För de vägkramande socialdemokraterna i Stockholms stadshus borde
undersökningen stämma till eftertanke. Hela 70 procent av deras
sympatisörer föredrar en rejäl kollektivtrafikutbyggnad före
Förbifarten.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det blir en fajt mellan S och alliansen. MP kommer i mediaskugga. Sorry...
Den risken finns förstås. Därför är det ur grönt perspektiv viktigt att våga vara tydlig och utgöra ett alternativ till de två elefanterna.
Skicka en kommentar