måndag 1 mars 2010

Du har en poäng, Schlingmann

Moderaterna tar upp kampen med det framstormande miljöpartiet med hjälp av gröna affischer och miljösnack. På det stora hela framstår naturligtvis inte detta som mycket mer än ett tafatt skämt.

Men på en punkt tycker jag faktiskt - helt utan ironi - att partisekreterare Schlingmann hade en poäng när den gröna valstrategin presenterades. Han menade att alliansens skatteavdrag för hushållsnära tjänster var klimatsmart politik. "Om jag köper en stereo eller om jag köper städning, vilket har mest klimatpåverkan, stereon eller städningen?", frågade Schlingmann retoriskt.

Missförstå mig rätt: Jag vill INTE ha några skatteavdrag för hushållstjänster. Inte minst är det fördelningspolitiskt uppåt väggarna, eftersom det främst utnyttjas av dem med goda inkomster. Men Schlingmans retoriska offensiv mot miljöpartiet pekar ändå på betydelsen av att MP utvecklar en tydlig och konsekvent politik som gynnar tjänstekonsumtion framför prylkonsumtion. Här har det verkligt gröna partiet en hemläxa att göra.

Inga kommentarer: