måndag 22 mars 2010

Aprilskämt från Försäkringskassan?

Studsade lite inför annonskampanjen i tunnelbanan i förra veckan. Det vill säga, första dagen studsade jag inte, då seglade jag snabbt förbi reklamen på T-centralen och uppfattade ur ögonvrån det som att SL ville förbättra tryggheten i T-banan och uppmärksammade detta genom att be om åsikter per annonstavla. Det var först dag två jag la märke till att det inte alls var SL, utan moderaterna som ville ha åsikter och som stod för kampanjen. Konstaterade att det jag hade tagit för den SL-blå färgen var den moderata lite mer babyblå tonen (den för nya moderaterna - jag har uppenbarligen inte vant mig av vid att tänka mig M med den gamla mer bestämt mörkblå nyansen). Och det var då jag studsade lite över intrycket jag fått från föregående dag, hur mycket man läser in budskap inte bara i innehåll och typsnitt, utan också i "signalfärger".

Betydligt mer överraskad blir jag av morgonens blogguppmärksamhet vad gäller annonser från Försäkringskassan, som ska vara hämtade från diverse (föräldra)sajter på nätet enligt nedanstående bild (lånad från Martin Moberg (s)). Man kan inte låta bli att undra om det är någon som aprilskämtar, på ett ganska hånfullt sätt med tanke på dem som för närvarande utförsäkras från Försäkringskassan, och efter att ha letat lite utan att hitta en enda försäkringskasseannons på nämnda sajter började jag misstänka att så kanske faktiskt var fallet - att det helt enkelt var någon skämtsamt lagd person som lyckats prångla in falska annonser under söndagen, trots att det är några veckor kvar till första april. På försäkringskassans hemsida kan man dock om inte hitta den nya loggan så i alla fall hitta kampanjen för Nya försäkringskassan, så kanske är det sant. Kanske har man så dåligt omdöme att man inte ser vad det gör med förtroendet när man parafraserar moderaternas logga rakt av. För inte är det väl så att moderaterna och Nya försäkringskassan är samma sak?

Fler bloggar: Alliansfritt Sverige, Peter Andersson, Andrea Doria

Inga kommentarer: