måndag 10 september 2012

Ingen valfrihet på smörgåsen

Valfrihet är bra, så länge man håller sig till den kost statliga myndigheter föreskriver. Den inställningen tycks den borgliga kommunledningen i Huddinge ha. För ett år sedan motionerade jag om att förskolor och skolor ska erbjuda Bregott och mellanmjölk/standardmjölk som alternativ till lättmjölk och bordsmargariner med kemiskt omarbetat fett. På kvällens kommunfullmäktige fick förslaget tummen ner. Majoriteten tycker att Huddinges förskolor och skolor ska fortsätta att strikt följa Livsmedelsverkets starkt kritiserade kostråd som innebär att produkter med hög andel mättat fett är bannlysta. Föräldrar och ungdomar med andra önskemål har att rätta in sig i ledet.

Är det inte rimligt att lyssna på de myndigheter som har till uppgift att utfärda kostråd? Det kan man tycka. Men jag tycker det ska mycket till innan man kör över de föräldrar som satt barnen till världen. Att göra det när den vetenskapliga diskussionen om mättade fetter är så oerhört infekterad är för mig ganska häpnadsväckande. Det är ju inte bara så att det råder delade meningar hos forskarna om huruvida mättat fett är skadligt eller inte. Åtskilliga forskare anser att Livsmedelsverkets kostråd är direkt ohälsosamma. Vad som är rätt och fel i kostfrågan tar jag inte ställning till. Men jag tar gärna strid för den valfrihet som jag trodde att den borgliga majoriteten skulle värna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för detta inlägg! Jag är förälder som under ett år har försökt att få svar från Huddinges skolor, kostchefen i Huddinge m m. Mycket oroväckande att vi som föräldrar inte har något att säga till om. Jag vill att mina barn ska få möjlighet att äta mer naturliga råvaror än de lättmargariner som nu erbjuds i skolan. Utifrån att Lotta Edholm i Sthlm nu backar om smörförbudet hoppas jag att det finns tillräckligt många i Huddinge som höjer sin röst och protesterar även här.
Eva Mirsch

Olof Olsson sa...

Trist att höra att du inte ens fått svar! Ligg gärna på igen! Enligt vad ansvarigt kommunalråd Malin Danielsson (FP) så härom dagen ska kommunen inte längre peka med hela handen gentemot skolorna (men de kräver inte heller att de ska erbjuda valfrihet så hur det blir i praktiken återstår att se). Vad som gäller för förskolan är också oklart.