Konsekvenserna av Alliansens urspårade
tågpolitik blir allt mer uppenbara. Avregleringen av tågtrafiken i
kombination med helt otillräckliga investeringar i nya spår leder
till en trängsel på spåren som hindrar både pendlings- och godstrafik.
Avregeleringen av trafiken har gjort en
rad trafikföretag intresserade av de mest lönsamma sträckorna.
Linjen Stockholm-Göteborg är kronjuvelen. Här ska SJ under året
få sällskap av såväl MTR som Citytåg. För att möta
konkurrensen satsar SJ på en stor upprustning av snabbtågen SJ2000.
Det låter ju utmärkt. Problemet är bara att det är de regionala
pendlarna som kommer i kläm när fjärrtågen blir fler. Sträckan
Stockholm-Katrineholm-Hallsberg kommer ta över 20 minuter längre
tid då snabbtågen prioriteras av Trafikverket på de trånga
spåren. Även för godstrafken, som redan fått kraftigt förlängda
transporttider till följd av spårträngseln, kan den utökade
fjärrtågstrafiken bli problematisk.
Det är naturligtvis helt orimligt att
tvingas välja mellan fjärr- pendel- och godståg. I ett hållbart
transportsystem måste det finnas plats för all sorts tågtrafik. Då
behöver vi en ny regering som inser att det är ny järnväg och
underhåll vi ska monstersatsa på, inte JAS-plan och motorleder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar