tisdag 8 maj 2012

Tryck på paus – hejda privatiseringsvågen

Ingenstans i Sverige har vården privatiserats i lika hög grad som i Stockholms län. Var tredje skattekrona som läggs på vård går till privata aktörer. Mer än hälften av vårdcentralerna är privata. Och den borgliga Alliansens privatiseringsiver fortsätter. Just nu oroas många patienter och anställda av vilka följder den pågående privatiseringen av psykiatrin ska få. 4 MP-ledamöter i Landstingsfullmäktige skriver på SvD Brännpunkt att det är dags att trycka på pausknappen och utvärdera konsekvenserna innan fler privatiseringar kan komma ifråga.

Vi vet för lite om vad privatiseringar i vården leder till. Men det finns all anledning till en skeptisk och försiktig hållning. Bland annat finns amerikanska studier som visar att vård som bedrivs i vinstsyfte tenderar att bli både sämre och dyrare. Att ta en paus innan seriösa och oberoende utvärderingar av privatiseringarna i Stockholm borde vara ett självklart krav, som jag ser det. Jag är ganska övertygad om att MP:s väljare förväntar sig en tydlig kritik mot ideologiskt förblindade utförsäljningar och konkurrensutsättningar. Jag kan beklaga att hela landstingsgruppen inte ställer upp på det, men tycker samtidigt det är utmärkt med en öppen debatt. Efter kongressen kan MP förhoppningsvis ha en klarare linje och ta strid mot slentrian-privatiseringarna!

P.S. På kongressen lär det också bli het diskussion om inställningen till vinstuttag från friskolor. Som jag bloggat om tidigare hoppas jag att MP kommer fram till att skattepengarna måste stanna i verksamheten. D.S.

3 kommentarer:

anita sa...

Åh, vad jag skulle önska att alla miljöpartister var som du! :-)

Olof Olsson sa...

Jag med -:) Skämt åsido, vi är rätt många som vill värna det gemensamma. Välkommen i det gröna, så blir vi en till ;)

anita sa...

Jag lovar att gå med i miljöpartiet om ni väljer Birger Schlaug till språkrör och majoriteten av medlemmarna sympatiserar med hans värderingar. :-)