måndag 15 augusti 2011

Vegetariskt recept mot finanskrisen

Men nu har han väl gått lite långt ändå, den där skogsmullen från Huddinge. Har verkligen mina köttbullar något med finanskrisen att göra?

Jag kan förstå den som tänker så, men vill med bestämdhet påstå att vi inte i grunden kan lösa den ekonomiska krisen utan hänsyn till de gränser planeten sätter för oss och då är köttkonsumtionen ytterst central.

Som jag nämnde i mitt första inlägg om finanskrisen har priserna på råvaror, som under efterkrigstiden successivt sjunkit vilket varit en grundförutsättning för den ”eviga” tillväxten, nu stigit brant de senaste åren. Det låter sig inte enkelt förklaras med spekulationsbubblor, utan det tycks helt enkelt handla om ett trendbrott till följd av en tilltagande brist på naturresurser.

En av de råvaror där priset stigit mest de senaste åren är förstås oljan. Det märker vi när vi tankar våra bilar. Vad vi kanske inte lika ofta vi tänker på är hur enormt oljeberoende vår livsmedels-försörjning är. Olja slukas i massor i alla led. Inte minst går det år mycket i produktionen av konstgödsel för det konventionella (icke-ekologiska) jordbruket. I vintras uppmärksammades också hur fosforn, som även det behövs i framställningen av konstgödsel, är på väg att ta slut.

Oavsett om vi pratar om olja, fosfor, vatten eller någon annan resurs som behövs i jordbruket så slukar köttproduktion naturligtvis ofantligt mycket mer än produktion av vegetabilier. När vi nu vet detta, liksom att köttproduktionen orsaker större växthusgasutsläpp än världens alla bilar och flygplan gör tillsammans, förstår jag inte vad vi väntar på. Frågan måste upp på den politiska dagordningen!

Ett trist budskap att basunera ut till väljarna? Jag tycker inte det. Jag har ätit mestadels vegetarisk mat de senaste åren och jag är rätt nöjd med att ha lärt mig laga ny god mat, minskat risken för att få cancer i ändtarmen och att kunna uppskatta de köttbitar jag fortfarande då och då smaskar i mig desto mer. Och återigen – det handlar inte om att komma med moralistiska pekpinnar om att ”DU måste avstå kött”, det handlar om politiska åtgärder. En god början kan vara att sluta styra FRÅN vegetabilier TILL kött som man gör idag, bl.a. med EU:s jordbruksstöd.

Liksom jag väntar på att Miljöpartiet ska ta tag i frågan om kortare arbetstid, väntar jag på hur partiet ska leva upp till de kongressbeslut som finns om att verka för minskad köttkonsumtion. När Vänsterpartiet i våras föreslog en köttskatt röstade de flesta miljöpartister nej, med vaga hänvisningar till att man skulle komma med egna förslag. Det är dags att lägga de förslagen nu!

Medan jag väntar njuter jag av en schyst linssoppa som fått de mest inbitna köttätare att slicka sig runt munnen:

Recept mot finanskrisen

Ingredienser
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 dl röda linser
1 burk á 400 gr krossade tomater
2 buljontärningar
ca 4-5 dl vatten
salt, peppar, kryddgrönt, sambal oelek.

Tillagning
Hacka den gula löken grovt, det behöver inte vara så snyggt gjort. Fräs den i olivoljan i en kastrull som rymmer minst 3 liter så den blir mjuk men inte brun. Hacka vitlöken grovt och lägg i den i kastrullen. Låt fräsa i ca 20-30 sek under omröring, sen måste du snabbt hälla på vatten så inte vitlöken bränns fast. Koka upp och häll i linserna. Låt koka knappt 10 min. Häll sedan på linserna, buljongtärning och salt och låt koka upp och sedan puttra i ungefär 10 min. Häll ev på lite mer olivolja. Rör i sambal oelek efter smak och sist i med det kryddgröna.
Servera med bröd och dryck.

Fler recept mot finanskrisen finns här.

(Positiva nyheter kan man också pigga upp sig med.)

2 kommentarer:

Anna sa...

Bra! Kortare arbetsdagar och mer vegatarisk kost. Jag är på!

Olof Olsson sa...

Härligt!