torsdag 28 januari 2010

Visar du vägen, Maria?

På tisdag har miljöpartiet i Huddinge glädjen att presentera världens bästa språkrör. Maria Wetterstrand ska tala, lyssna och svara på frågor i Folkets hus i Huddinge Centrum.

Jag tänker fråga Maria om vad de allt mer alarmerande rapporterna om tillståndet för jordens klimat innebär för miljöpartiets klimatpolitik. Måste vi inte vässa vår politik om vi ska vara trovärdiga i vårt arbete för ett hållbart samhälle? När allt mer tyder på att de prognoser FN:s klimatpanel presenterat är rena glädjekalkylerna borde väl rimligtvis vårt parti skärpa kraven på åtgärder mot klimatförändringarna?

Av det lilla jag begriper om vad forskarsamhället säger om klimatet drar jag slutsatsen att det inte duger att bara fokusera på omställning till energisnål och fossilfri teknik. Vi måste komma ut igen som det systemkritiska parti vi är och vara tydliga med att den västerländska livsstilen måste förändras. Om inte den gröna rörelsen visar på vägar bort från köttfrosseri och överkonsumtion – vem i alla sina dar ska göra det då?

Jag har tjatat om detta förr. Likaså har jag tjatat om att det aldrig funnits bättre förutsättningar för att vinna gehör för en radikal grön politik. Aldrig förr har vi haft så kompetenta och populära företrädare. Och aldrig förr har människors medvetenhet om miljöfrågornas allvar varit större.

Jag tror på din förmåga att visa vägen, Maria. Gör du det själv?

Inga kommentarer: