fredag 27 januari 2012

Vid lite eftertanke....

Min initiala reaktion på socialdemokraternas val av partiordförande var snarlik den som beskrivs i föregående inlägg.

Men jag måste säga att efter att låtit tanken gro så ser jag verkligen hopp om att tillsammans nu kunna skapa en kraftfull opposition. Med oss och V på varsin kant som vågar stå på sig och kräva bättre villkor för människor och miljö och socialdemokratin med Stefan i täten som tryggt omfamnar de som behöver lite extra omtanke. En opposition där strävan är gemensam. Ett samhälle som bättre ser till invånarna och deras villkor och är övertygade om hur vi gemensamt skapar förutsättningarna för det bästa samhället. Där det inte ges utrymme för diskriminering av någon sort eftersom vi vet att vi alla människor oavsett förutsättningar har lika värde. Där socialdemokratin, Mp och V tillsammans kan trygga och samtidigt tillåta förändring. Sedan kommer ju som i alla demokratier de olika visionerna få stångas mot varandra för att finna riktningen.

Även om det fanns kandidater jag hoppades mer på ska jag ärligt säga så tror jag att det här kan bli bra.

2 kommentarer:

Olof Olsson sa...

Hoppas du har rätt, Hanna! Om vi får en socialdemokrati som överhuvud taget fungerar kanske det är gott nog. Nytänkande och framtidsinriktning får bli upp till oss! Men då gäller det att de inser att det är helt nya tider i svensk politik när V+MP enligt de senaste mätningarna tillsammans är princip lika stora som S.

Hanna S sa...

Ja, det kommer definitivt vara mer jämvikt och bestämmanderätt till fördel för MP+V om det ser ut så här + några % vid nästa val. Och något annat resultat än vi i regerande ställning har Sverige kan inte accepteras!

Nu ser vi framåt. Mp och V lite mer progressivt och S fångar upp folket. Det kan bli bra.