Det är hög tid att stå upp för demokratin. Det är vad som behöver sägas. Men det kan man ju inte skriva, för vi lever i en värld där de flesta ord som är stora och vackra tömts på innehåll och numera betyder motsatsen. "Stå upp för demokratin", det är sådant som människor som kallar sig liberala (ett annat ord som förvridits till oigenkännlighet) brukar dra till med när de vill bomba sönder ett fjärran land eller när de tycker att den som kritiserar förolämpningar av muslimer gör bäst i att hålla käften – för yttrandefrihetens skull. Men när jag nu på på riktigt menar att vi behöver stå upp för demokratin, hur i hela världen ska jag uttrycka mig då? När misstankar finns om att stora företag mer eller mindre köper välvilliga beslut, när alliansen vill skjuta public service-medierna i sank utan att någon märker det och när vi inte längre förmår att föra ett seriöst samtal om framtiden på jorden, då behövs det stora ord. Så jag struntar i att orden tagits ifrån oss och att folk förmodligen tycker att jag låter pretantiös upp över öronen. För nu är det jävlar i mig tid att tala allvar. Här kommer det första av två inlägg om en demokrati i akut behov av försvar och upprustning:
Ibland ter sig demokratins utarmning högst påtaglig och konkret. Som när McDonald's tackar regeringen för den sänkta restaurangmomsen med en stor annonskampanj där man deklarerar att momssänkningen gör att man nu sänker priserna och anställer fler (vilket för övrigt få andra restauranger tycks planera för). Detta är inte första gången som Moderaterna och McDonald's gullar med varandra. I valrörelsen prydde Filippa Reinfeldt snabbmatskedjans brickunderlägg med ett käckt budskap om att företaget tänkte på allergiska barn. Inför valet 2006 minns jag att flera moderata företrädare, däribland finansborgarrådet Kristina Axén Olin, vid återkommande tillfällen hyllade skräpmatsjätten för deras insatser för integrationen. Denna bestod bland annat i att tillhandahålla slöjor med McDonald's logga för de anställda som önskade denna arbetsklädsel. Efter matkskiftet dröjde det sedan inte länge innan företagets skattebörda lättade med åtskilliga miljoner då arbetsgivaravgiften för anställda under 26 sänktes. En åtgärd som knappast ledde till en massa jobb, men som ökade snabbmatskedjornas vinster och skapade viss kreativitet när det gäller metoder att göra sig av med anställda som passerat 26-årsstrecket.
Jag påstår inte att McDonald's har sponsrat Moderaterna. Men så länge Moderatarna vägrar redovisa varifrån de får sina pengar finns det skäl att misstänka det. Och att åtskilliga politiska beslut idag fattas på helt andra grunder än medborgarnas bästa kan bara den som antingen är dövblind eller själv är köpt av lobbyister förneka. Det räcker med vetskapen om vilka fullt lagligt producerade kemikalier vi dagligen umgås med för att konstatera detta, för att nämna ett av tusentals exempel på hur företagsintressen sätts före människor. Kort sagt: pengar spelar stor roll i politiken och det måste vi bli medvetna om och hitta motmedel mot.
Om vi inte vill ha en framtid där den som har störst resurser är den som får sin vilja fram i de folkvalda församlingarna behöver vi definitivt tuffa regler om redovisning av partibidrag. Men det räcker inte. Att påverkan sker via en inbetalning på ett partikonto hör nog trots allt till undantagen. Det finns åtskilligt mer subtila sätt för den som är stadd vid kassa. Vad som framför allt behövs är en frisk debatt med många perspektiv och inte minst starka, oberoende medier. Och då menar jag medier som står fria både från politiker och företagsintressen. Det vill säga public service. Detta finns det goda skäl att återkomma till i morgondagens inlägg. Obehagligt goda skäl, ur ett demokratiskt perspektiv.
6 kommentarer:
MYCKET BRA inlägg! Jag ska göra vad jag kan för att sprida det!
Det behövs en frisk debatt, skriver du och jag håller givetvis med. Men hur ska vi uppnå det, när journalistkåren tycks helt fixerade vid populistiska och säljande artiklar, utan tillstymmelse till analys?
/Anita
TACK!
Ja, den 10 000-kronorsfrågan ska jag försöka brottas lite med imorgon.
Med anledning av din misstanke, vill jag vill bara snabbt flika in att McDonald’s inte har skänkt några pengar till något politiskt parti. -Vi är helt opolitiska. Vi finns här för att sälja god mat och alla är välkomna in i våra restauranger.
Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, Kundserviceansvarig McDonald’s Sverige
Vi efterlyser en lite mer nyanserad rapportering angående matmomsen. Det skrivs i media om krav på sänkta priser, detta är mycket märkligt av flera anledningar.
Vi har på vår restaurang inte justerat upp priserna på te x lunch sedan 2009. Det kom förra året tydliga signaler om att momsen skulle sänkas vilket gjorde att vi vald att inte justera upp priset 2010 vi kämapde på och låg kvar på samma pris. Momsäkningen skedde nu vilket då ger att vi kan ligga kvar på samma pris även 2012. Det betyder att vi i praktiken HAR sänkt priset då vi ej tagit ut prisökningarna på kund. Under denna tid har lön, hyra, råvaupriser etc ökat kraftig, bara som exempel så har vår basråvara Thailändskt ris gått upp med 30 % bara 2011.
Nu rapporterar media som att det vore fel att ligga kvar på samma pris och att det inte innebär en sänkning. Visst kunde vi ha höjt priset på lunch med en tia förra året vilket hade varit motiverat av ökade kostnader och sedan nu gjort en sänkning och fått applåder. Vi valde att ligga kvar på samma pris då momssänkningen skulle genomföras och kämpade oss igenom 2010 med utan marginaler alls. Då straffas man helt plötsligt i media, trots att vi inte har tagit ut några prisökningar på konsument, vilket i klartext betyder en sänkning av priset och billigare mat för kunden.
Det är mycket märkligt att McDonalds mfl applåderas för sänkningen av deras priser. De har ju redan fått enorma sänkningar med sänka arbetsgivaravgifter för unga personer vilket utgör i princip hela deras personal medan en restaurang behöver ha erfaren kunnig personal. Inga röster höjdes dock om att McDonalds skulle sänka sina priser när de fick krafigt ökade marginaler genom sänkta arbetsgivargifter, det bland annat därför de nu kan sänka priset, samt att de har billiga råvaror och automatiserad produktion, skräpmat.
Syftet med momsräkningen var att få bort fusket, vilket det får. Att skapa fler jobb, vilket det gör om man inte tar ut hela sänkningen i pris. Tar man ut hela momssänkningen i lägre pris, vart skulle det då finnas utrymme för fler personal? Kan de som kräver sänkta priser motsvarande moms vara på det?
Media bedriver just nu en totalt okunnig jakt på restaurangerna. Mig veterligen har INGEN restaurang tagit ut några av de ökade kostnader för året i priset, väldigt få även för året innan då har man också i praktiken sänkt priset, detta är något som media inte alls lyfter fram. Skulle man sänka priset motsvarande momsens sänkning så skulle ju sänkningen av priset bli 12 % plus de ökade kostnaderna, för vårt fall från år 2009-2012, det skulle ju i praktiken innebära en sänkning av priset med snarare 20 %!! Det är ju DET som media nu kräver vilket är absurt och okunnigt.
För vår del så är ändå det viktigaste att det nu blir en rättvis konkurrens. En restaurang har högre kostnader i både personal, lokaler etc än takeaway. Och hittills har man bestraffats med dubbla momsen vilket det inte går att motivera på något sätt men man ska konkurrera på samma marknad.
Ser man i backspegeln så borde vi ha tagit ut prisökningarna för föregående år för att sedan kunna sänka ned till samma nivå igen vid årsskiftet så hade media blivit nöjda och vi hade fått applåder,att bita ihop och kämpa vidrare utan att justera upp priset i väntan på momssäknkninegn var tydligen ett misstag, ty okunnigheten hos media och de som klagar verkar stor. Man HAR fått prissänkningar minst motsvarande kostnadsökningarna, i vårt fall för 3 år, och har man tur så blir det en skvätt över till lite mer personaltimmar också om vi nu inte måste ge efter för medias krav att ytterligare sänka priset.
Mvh Tjabba Thai Restaurang & Catering AB
Hej McDonald's! Vad trevligt att ni läser gröna bloggar. Synd att det inte avspeglar sig i er miljöfientliga affärsverksamhhet. Om Sofia Arkelsten skulle höra av sig kan ni hälsa att hon gärna får redovisa var pengarna i partikassan kommer ifrån så er försäkran kan konfirmeras.
Tjabba: Tack för ert inlägg! Intressant jämförelse av förutsättningarna för vanliga restauranger respektive stora kedjor som McDonald's.
Hej igen Olof! Tråkigt att du upplever oss så! Vi prioriterar miljöarbetet högt och vi jobbar kontinuerligt med att effektivisera och minska både vår och våra leverantörers miljöpåverkan. På vår hemsida hittar du några av de initiativ vi jobbar med just nu http://www.mcdonalds.se/se/om_mcdonald_s/vart_miljoarbete.html. Du får också gärna mejla mig på service@se.mcd.com om du har ytterligare frågor kring detta så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem.
Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, Kundserviceansvarig McDonald’s Sverige
Skicka en kommentar