lördag 29 augusti 2009

Nya moderaterna nya endast i retoriken

Häromdagen skrev jag om att moderaterna verkar hålla sig till sin gamla vanliga skattesänkarpolitik bortom allt förnuft. I dag uppmärksammar Henrik Brors i DN dessutom klyftan mellan partiledningens försök att styra moderaterna till ett parti som attraherar andra än höginkomsttagare och kongressdeltagarnas åsikter som just lett till beslut som sänkta skatter för höginkomsttagare och möjligheter att utöka med fler kärnkraftverk. Moderaterna får problem med trovärdigheten gentemot de nya väljare de vill locka till sig när det visar sig att skillnaderna mellan de nya och de gamla moderaterna mest består av retorik. Jag är inte förvånad. Att lägga "nya" till partinamnet moderaterna framstod redan från början som schampooförsäljarnas eviga säljtrick där man sätter "nya" framför schampots namn i förhoppningen att fler ska lockas att köpa varan. Uppenbart fungerar det ett tag, men håller varan inte måttet kan inga "nya" i världen uppväga bristerna.

1 kommentar:

Olof Olsson sa...

Nej, efter tre år av verklig politik är det sannerligen inte lätt att se vad som är nytt, mer än att Fredrik Reinfeldt åker runt och lyssnar på vårdbiträden. Snart är man uppe i de 130 miljarderna i skattesänkningar som de nya moderaterna sa inte var möjliga för att de skulle skrämma folk.