måndag 3 augusti 2009

Björklund lovar?

Brukar inte ha så mycket till övers för fp och den politik av språktester, ordningsregler i skolor - i alla fall så länge de kommer utan att paketeras med tillförda resurser till mindre klass-/gruppstorlekar, kuratorer etc etc, den fullkomligt okritiska kärnkraftsinställningen mm.

Men när fp-ledaren sommartalar begär han om jag förstått det hela rätt mer pengar till kommunerna under lågkonjunkturer och någon sorts buffertbyggande (?) under högkonjunkturer som sedan ska användas för att ge kommunerna ökade statsbidrag under kommande lågkonjunktur och fångar därmed en av mina käpphästar. För det KAN inte vara rimligt att kvaliteten på skola, förskola, äldreomsorg mm ska bero på om man råkar växa upp eller bli gammal under en hög- eller lågkonjunktur.

Hur man sedan får ihop det på det nationella respektive lokala planet med att förespråka skattesänkningar så fort det "finns utrymme" (vilket jag förmodar gör det svårt att bygga några buffertar), och i hur hög grad skattesänkningarna t ex i min hemkommun Huddinge påverkat nuvarande ekonomiska läge skulle jag gärna vilja se en genomlysning av från ansvarigt håll. Det upprepas ofta att man inte kan skylla varken jobbkris eller den skakiga ekonomin på nuvarande borgerliga styre - eftersom ingen hade en aaaning om att det var en global ekonomisk kris på gång. Men ekonomin går upp och ner, det vet alla - hur kan ekonomer och politiker gång på gång komma undan med att häpet utbrista: det här hade vi aldrig kunnat vänta oss, i alla fall inte nu, och i alla fall inte på det här sättet. Även om det inte går att förutsäga en ekonomisk kris är det tjänstefel att inte ha någon som helst beredskap för den när den inträffar - för inträffar, det gör den!

2 kommentarer:

Olof Olsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olof Olsson sa...

Borglighetens strategi verkar glasklar. Först låter man kommunerna och landstingen ta hela smällen medan man tittar med allvarlig min in i tv-kamerorna och bedyrar att man är ekonomiskt ansvarsfulla. Och har samtidigt mage att skylla kommunernas kris på slösaktiga sossar som inte "värnar välfärdens kärna" utan bygger simhallar istället.

När valet närmar sig visar man "handlingskraft" genom att skjuta till några slantar som skulle behövts redan i våras.

Må den folkliga vreden välla över borgligheten för de vårdbiträden, sjuksköterskor, skolpersonal etc som redan fått lämna sina jobb. För skadan är redan skedd. 90-talet går redan i repris mitt framför våra ögon.

Lärarföbundet räknar t.ex. till 1300 varslade lärare. (http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/004E1A2E?OpenDocument)

Jag undrar hur stora de verkliga ned-skärningarna i skolan är. Personligen känner jag ingen som varslats, men åtskilliga (inklusive mig själv) som inte fått sina tillfälliga anställningar förlängda.

Ojdå, nu blev det visst fart på blodtrycket. Måste nog skriva ett eget inlägg på det här temat endera dagen.