torsdag 3 september 2009

Rör inte min bil!

Mitt i diskussioner om klimatförändringar och global uppvärmning beslutar regeringen enligt DN att Förbifart Stockholm ska byggas, trots att t ex Naturvårdsverket anser att den strider mot miljöbalken, att den kommer bidra till kraftigt ökade utsläpp och ökad trafik och att det i Stockholmsområdet finns goda möjligheter att styra om resor från privatbilism till kollektivtrafik. Ett utmärkt exempel på att många politiker visserligen har anammat miljöretoriken men inte på något sätt är beredd att stå för den i praktiken. Man har börjat lära sig att sätta upp vackra miljömål, men de är ack så fluffiga. För den borgerliga regeringen vill inte ändra riktning, utan köra på som vanligt. OK för mål om att sänka utsläppen – men rör inte min bil!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tanken är väll att man ska slippa trafik som inte ska in i staden.
Så hur ska det annars lösas???
Har åkt kollektiv trafik hela mitt liv pgr av att jag har pluggat i 4 år.
Men efter jag köpte bil och fick jobb så kommer jag aldrig att åka kollektivtrafik igen, förutom flyg när jag åker till Sydostasien.
Kollektivtrafik är
1 Dyrt som in i helvete, när jag skulle hem till mina föräldrar var det lika dyrt som att åka bil. Skillnaden var att jag kunde åka när fan jag ville och hälsa på polare på vägen.
2 Måste planera ibland veckor innan man åker för att veta att det finns förbindelser till ett vettigt pris.
3 För att ta mig hem ibland fick jag byta tåg 5ggr.
4 Vill man ut och festa där jag bodde innan så fick man sluta festa innan 22.00 för då gick sista bussen. Så det blev bil eller taxi för att ta sig hem.
5 Det går bussar till jobbet men pgr att jag bor 3km till busshålplatsen så behöver jag ändå ta bilen, plus att det tar ca 20min längre och kostar mer pgr av parkering avgiften.
6 svettiga äckliga människor, dåligt med plats ,dåliga stolar ingen AC. Jag har lädersäten, AC, musik, elektrisk stol i min bil, varför betala för skit som kollektivtrafik??????


Det enda som skulle kunna övertala mig att åka kollektivtrafik är om det blev gratis, för att betala för skit har jag ingen lust med.

Olof Olsson sa...

Anonym: Du radar upp goda argument för varför det behövs rejäla satsningar på kollektivtrafiken. Du har inte tänkt på att gå med i miljöpartiet?

Karin Reuterswärd sa...

Olof har redan givit det uppenbara svaret. Det är där miljöpartiets poäng ligger: Om man verkligen satsade på kollektivtrafiken i stället för vägtrafiken så skulle det BÅDE fungera bättre att resa kollektivt OCH utsläppsmängderna skulle minska. Sedan är ju frågan också hur bortskämda vi har råd (och mage) att vara med vår egen bekvämlighet i ett globalt perspektiv. Solidaritet är ett trevligt ord, som inte verkar ligga ett dugg i tiden. Det tycker jag är synd.