söndag 13 september 2009

Kyrkoval

Nästa helg, den 20 september, är det kyrkoval, och förtidsröstningen bör vara i full gång. För min egen del är det tämligen ointressant, eftersom jag inte är röstberättigad. Men jag kan inte låta bli att reflektera över det generellt låga intresset. När jag söker på kyrkoval på DN:s hemsida får jag upp fyra artiklar från i år (vilket inte bara är ett tecken på det låga intresset, utan säkerligen även bidrar till det). I en av dessa artiklar, publicerad på nätet i dag, kan man läsa att i förra kyrkovalet deltog 12% av de röstberättigade. 12%, det är vad gäller valdeltagande nästan ingenting (EP-valet som anses ha oroväckande lågt röstdeltagande kom upp i 45% senast). Många envisas med att gifta sig kyrkligt och döpa sina barn, men man är nöjd med att kyrkan lever kvar som en dinosaurie från forntiden, utan att förändras eller utvecklas nämnvärt. En dinosaurie som inte på något sätt lyckas leva upp till att vara en föregångare vad gäller etiska frågor inom t ex sin egen organisation, vilket man möjligen kunde förvänta sig, och där det fortfarande finns ett starkt motstånd mot kvinnliga präster och samkönade äktenskap.

Så du som har möjlighet, gå och rösta - och lägg gärna din röst på kyrkopolitiker som vill utveckla och modernisera kyrkan som institution. En röst för en mer tolerant kyrka.


Fotnot: I Huddinge finns två representanter för miljöpartister i svenska kyrkan att rösta på (i två olika församlingar), Marianne Broman och Bengt-Gunnar Carlsson.

Inga kommentarer: