Sitter i kommunfullmäktige där jag
just öst beröm över den borgliga majoriteten för vackra ord. Och
framfört mina tvivel över att de vackra orden nu kommer omsättas i
handling.
Det handlar om kommunens trafikstrategi
som ikväll antogs av ett enigt kommunfullmäktige. Jag har sällan
läst ett mer fantastiskt kommunalt dokument. Där står i princip
allt det som mitt gröna parti tjatat om i årtionden när det gäller
samhällsplanering. Att all samhällsplanering ska utgå från gång-
cykel och kollektivtrafik. Att bilen ska sluta vara norm. Att
bostäder i första hand ska byggas tätt och nära kollektivtrafik.
Jag kan bara jubla över
formuleringarna i trafikstrategin. Men jag hörde ingenting under
kvällens debatt som får mig att tro att den borgliga majoriteten
förstår vilken radikal omsvängning av politiken som
trafikstrategin skulle innebära om den förverkligades. Tvärtom
slog samhällsbyggnadsnämndens ordförande Tomas Hansson (KD) fast
att Södertörnsleden ska byggas. Trots att Trafikverket nu avbrytit
processen efter att man bedömt att de planer som fanns stred mot
miljölagstiftningen och att det nu finns ett gyllene tillfälle att
göra om och göra rätt. Och trots att Södertörnsleden så
uppenbart går på tvärs på andan i Trafikstrategin. För inte kan
det vara att prioritera kollektivtrafik att lägga miljarder (erfarenheterna från Förbifartsprojektet som nu riskerar bli minst 17 miljarder dyrare än planerat förskräcker) på en
motorled som bygger fast människor i bilberoende och dessutom
riskerar att dra bort resandeunderlaget för den av Huddingeborna
hett efterlängtade Spårväg syd?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar