måndag 1 april 2013

Slutstrid i vinstfrågan


Det drar ihop sig till någon sorts slutstrid om vinster i välfärden. I veckan behandlas frågan av S-kongressen och om knappt två månader blir den troligen en av de stora stridsfrågorna på Miljöpartiets partiprogramskongress. Samtidigt pågår förhandlingar i friskolekommitéen mellan allianspartierna, socialdemokraterna och miljöpartiet och kanske finns det skäl till oro bland gräsrötter i såväl S som MP för att bli överkörda redan innan kongresserna.
 
Själv kan jag inte förstå hur vare sig ett grönt eller rött eller för den delen ett blått parti kan ha svårt att sätta ner foten mot vinsterna. Skattepengar ska bli till omsorg och lärande, inte aktieutdelningar. Allt annat är ogrönt, osolidariskt och oliberalt. De flummiga plattityderna om att ”kvaliteten är det viktiga” lurar knappast någon i längden. Partiledningar som tror sig få både medlemmar och väljare med på att sopa isen för storbolag som tjänar pengar på låg personaltäthet misstar sig grovt, om jag får spå. Ifall MP- och S-ledningarna lyckas få kongresserna på sin sida lär Vänsterpartiet bli den enda vinnaren, som det enda parti som går i takt med folket.
 
Fler som bloggar: Lena Sommestad (världens klokaste socialdemokrat) och Hans Wåhlberg (MP)

6 kommentarer:

Ringborgs blogg sa...

Förmodligen alliansen som blir vinnaren om det visar sig vara splittring i de rödgröna leden och det är det.

Niklas sa...

Jag ser faktiskt hellre att Alliansen vinner igen än att Sossarna blir cementerade som ännu ett i raden av borgerliga partier, tillsammans med Mp. Om Alliansen vinner igen får vi fyra extra år av skitpolitik, om Sossarna får makten som borgerliga får vi årtionden, minst, av extremistisk liberal politik.

anita sa...

I sak är jag helt överens med dig! Men det ser mörkt ut just nu. Det du och jag och väldigt många med oss ser som en självklarhet ligger inte inom räckhåll att uppnå politiskt. Hur ska jag kunna hoppas när till och med Greider resignerat?
Nej, S är nog dessvärre förlorat i frågan om vinster inom välfärden, liksom Mp. Återstår V. Som märkligt nog inte ökar i opinionsmätningar.

Svenskarna verkar vara fullständigt ointresserade av politik? Vi får de ledare vi förtjänar . . .

Olof Olsson sa...

Jo, kanske ska det till en Bagdad-Bob för att vara optismist just nu. Men i längden tror jag det är omöjligt att låta vinsttokerierna fortsätta. Om du har rätt i att S och MP är förlorade för tillfället tänker jag att de kanske kan erbjudas en utväg i form av en eftergift till V (som jag tror kan lyfta ordentligt i valrörelsen) efter valet.

Men nog kan man ännu göda sitt trotsiga hopp om tillvarons förbättringspotential genom att läsa Greider. Har du läst hans tio budord till socialdemokratin? Bör distirubeueras på stentavlor till kongressombuden. http://www.aftonbladet.se/kultur/article16522376.ab

anita sa...

Jo, visst har jag läst dem! Fantastiskt bra! OCH jag har läst Stig-Björn Ljunggrens sågning av Gredier! Han är helt rabiat som han far fram, de är rädda, tror jag, sossehögern.
Men jag har också läst Greider i Dala-Demokraten, där han menar att kongressen borde inledas med två tysta minuter - för den svenska modellen - som är död!

Olof Olsson sa...

Älskar hans drastiska sätt att uttrycka sig (nu när verkligheten är så förbaskat drastisk).