torsdag 4 oktober 2012

Det enda miljöpartiet kan bli vassare

Nu har alla partier i oppositionen presenterat sina budgetalternativ. Jag hade önskat mig modigare oppositionspartier som vågat formulera tydligare alternativ till regeringens politik. Det betyder inte att alla partier är identiska. En jämförelse mellan de olika partierna visar exempelvis att det bara finns ett parti med en miljöpolitik som skulle göra verklig skillnad. Sorgligt nog.

Jag hade hoppats på en tydligare grön politik. Jag hade önskat att man helt avhållit sig från att delta i skattesänkarracet och ännu tydligare prioriterat investeringar i förnybar energi och kollektivtrafik. Jag hade önskat arbetstidsförkortning för fler, även om prioriteringen av personal i äldreomsorgen är klok i sig. Jag hade önskat att man vågat föreslå köttskatt för att komma åt den globalt största källan till växthusgasutsläpp.

Men även om jag vill se mer av mitt parti är det tydligt att det bara finns ett miljöparti. I Miljöpartiets skuggbudget finns förslag som styr från bil, flyg och lastbilstransporter till kollektivtrafik och godståg. Där uppmuntras biogas, vindkraft, miljöteknik och annat gott. Tyvärr är det väldigt ont om gröna inslag i de övriga partierna budgetförslag. Att Socialdemokraterna övergett de gröna frågorna har varit uppenbart ända sedan Mona Sahlin kastade in handduken. Däremot hade jag hoppats på mer av Vänsterpartiet. När Jonas Sjöstedt valdes utmanade han Miljöpartiet om titeln Sveriges grönaste parti. Av detta syns inte mycket i deras skuggbudget. Visserligen finns en del viktiga klimatinvesteringar även i Vänsterpartiets förslag, men man är väldigt försiktiga. Inte minst är man oväntat blygsamma när det gäller miljöskatter.

Miljöpartiet kan inte slå sig till ro med att vara överlägsna alla andra partier på miljöområdet. När arktis regnar ner över oss måste vi utgå från vad planeten behöver. Därför hoppas jag goda förslag för grön omställning får sällskap av fler och vassare framöver.

Inga kommentarer: