onsdag 7 juli 2010

Nu blir skolan också en vinnarfråga!

De rödgröna är överens om skolpolitiken. Med satsningar på fler behöriga lärare och mindre klasser och fokus på vad varje elev behöver har de rödgröna nu chans att göra skolan till en vinnarfråga.

Jag har aldrig förespråkat tidigare betyg, men om man får sina första betyg i sexan, sjuan eller åttan är inte den stora frågan. Kompromissen med betyg från 7:an tycker jag är fullt rimlig. Man ger också ett mycket viktigt besked när man säger nej till betygsliknande omdömen i tidigare åldrar. Sexåringar ska inte få en stämpel i pannan!

Jag har flera gånger bloggat om de stora behoven i skolan, inte minst i Huddinge. Med rödgröna löften om satsningar på välfärden i allmänhet och skolan i synnerhet hoppas jag nu att uppmärksamheten kan riktas mot dessa behov, snarare än mot betygsfrågan där blocken nu ligger nära varandra.

Jag längtar efter att prata skolpolitik i valrörelsen! S-bloggaren Peter Andersson kan foga skolan till listan över rödgröna vinnarfrågor.

Till sist välkomnar jag avhoppade C-ledamoten Solveig Ternström till det rödgröna lägret. Svensk politik behöver fler rakryggade människor som dig!

Inga kommentarer: