Alla säger sig nu förstå
behovet av mer kollektivtrafik i Stockholm. Infrastrukturminister
Catharina Elmsäter-Svärd (M) är den senaste i raden med ett utspel om utbyggd tunnelbana. Men så länge planerna på Förbifart
Stockholm ligger fast kan det inte bli mycket mer än vagt uttryckta
förhoppningar.
Elmsäter-Svärd säger att
staten kan komma att skjuta till pengar för att bygga ut tunnelbanan
mot löfte om att kommunerna ser till att det kommer nya bostäder på
plats. Men vilken storlek det handlar om är ett frågetecken. Det
talas om utbyggnad av blå linjen österut till Nacka eller norrut
mot Järfälla. Mycket välkomna projekt. Men alla som åkt
tunnelbana genom city i rusningstid inser att det är mycket mer än
så som krävs om kollektivtrafiken ska palla att regionen
växer med ett Göteborg till 2050. Ska vi sedan leva upp till
redan gjorda klimatåtaganden och helst högre än så behöver
dessutom åtskilliga bilister lockas över till kollektivtrafiken. Då
räcker det knappast att bygga ut ändarna på befintliga
tunnelbanelinjer, vilket för in ännu fler resenärer till hårt
belastade T-centralen.
Stockholm behöver helt nya
tunnelbanelinjer. Exempelvis den orange linje Miljöpartiet
föreslagit ska gå väster om Stockholm mellan Älvjö och
Sundbyberg. Projekt i den storleksordningen är fullt genomförbara.
Men då måste vi först säga nej till det bisarra
Förbifartsprojektet och den två mil långa och 61
miljarder dyra motorvägstunnel som beräknas ta död på 20 bilister om året med förödande
nivåer av partiklar.
Få människor imponerar så
stort på mig som de som förmår att tänka om. Blir nästan lite
rörd av de här före detta tok-homofoberna som nu gör avbön.
Kanske Stockholmspolitiker som lovat orimliga vägprojekt kan få
lite inspiration för att komma till nya slutsatser?
5 kommentarer:
Även Expressen argumenterade häromdagen för ett borgerligt nej till förbifarten:
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/ett-borgerligt-nej-till-forbifarten/
Motorvägskramarna blir mer och mer ensamma och deras ihåliga argumentation synas.
Hej Anders! Hurra, vilken bra artikel!
Det är positivt att majoriteten av partierna är ansvarsfulla och vet hur stan ska utvecklas på bästa sätt.
"Förbifartsprojektet och den två mil långa och 61 miljarder dyra motorvägstunnel som beräknas ta död på 20 bilister om året med förödande nivåer av partiklar"
En referens tilt detta tack. Pågående forskning som bedrivs i samarbete med SLB miljöanalys visar snarre på motsatsen, att det är en väldigt liten del partiklar som kommer in i fordonen.
Leif Nilsson
Miljöinspektör
Hej! Det handlar om forskning från Umeå universitet: http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/luften-i-forbifart-stockholm-kan-doda-20-bilister-varje-ar/
Skicka en kommentar