söndag 23 juni 2013

Stockholm behöver nya tunnelbanelinjer

Alla säger sig nu förstå behovet av mer kollektivtrafik i Stockholm. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) är den senaste i raden med ett utspel om utbyggd tunnelbana. Men så länge planerna på Förbifart Stockholm ligger fast kan det inte bli mycket mer än vagt uttryckta förhoppningar.

Elmsäter-Svärd säger att staten kan komma att skjuta till pengar för att bygga ut tunnelbanan mot löfte om att kommunerna ser till att det kommer nya bostäder på plats. Men vilken storlek det handlar om är ett frågetecken. Det talas om utbyggnad av blå linjen österut till Nacka eller norrut mot Järfälla. Mycket välkomna projekt. Men alla som åkt tunnelbana genom city i rusningstid inser att det är mycket mer än så som krävs om kollektivtrafiken ska palla att regionen växer med ett Göteborg till 2050. Ska vi sedan leva upp till redan gjorda klimatåtaganden och helst högre än så behöver dessutom åtskilliga bilister lockas över till kollektivtrafiken. Då räcker det knappast att bygga ut ändarna på befintliga tunnelbanelinjer, vilket för in ännu fler resenärer till hårt belastade T-centralen.

Stockholm behöver helt nya tunnelbanelinjer. Exempelvis den orange linje Miljöpartiet föreslagit ska gå väster om Stockholm mellan Älvjö och Sundbyberg. Projekt i den storleksordningen är fullt genomförbara. Men då måste vi först säga nej till det bisarra Förbifartsprojektet och den två mil långa och 61 miljarder dyra motorvägstunnel som beräknas ta död på 20 bilister om året med förödande nivåer av partiklar.

Få människor imponerar så stort på mig som de som förmår att tänka om. Blir nästan lite rörd av de här före detta tok-homofoberna som nu gör avbön. Kanske Stockholmspolitiker som lovat orimliga vägprojekt kan få lite inspiration för att komma till nya slutsatser?

5 kommentarer:

Anders Abel sa...

Även Expressen argumenterade häromdagen för ett borgerligt nej till förbifarten:

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/ett-borgerligt-nej-till-forbifarten/

Motorvägskramarna blir mer och mer ensamma och deras ihåliga argumentation synas.

Olof Olsson sa...

Hej Anders! Hurra, vilken bra artikel!

Pierre sa...

Det är positivt att majoriteten av partierna är ansvarsfulla och vet hur stan ska utvecklas på bästa sätt.

Anonym sa...

"Förbifartsprojektet och den två mil långa och 61 miljarder dyra motorvägstunnel som beräknas ta död på 20 bilister om året med förödande nivåer av partiklar"

En referens tilt detta tack. Pågående forskning som bedrivs i samarbete med SLB miljöanalys visar snarre på motsatsen, att det är en väldigt liten del partiklar som kommer in i fordonen.

Leif Nilsson
Miljöinspektör

Olof Olsson sa...

Hej! Det handlar om forskning från Umeå universitet: http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/luften-i-forbifart-stockholm-kan-doda-20-bilister-varje-ar/