torsdag 28 februari 2013

Södertörnsleden planeras om

Plötsligt händer det! Miljöpartiet har under många år krävt att Södertörnsleden bör planeras och prövas utifrån dagens lagstiftning, istället för lagstiftningen som gällde i slutet av 90-talet då planeringen började. Idag meddelar Trafikverket i ett pressmeddelande att det nu ska bli verklighet.

Det är inte sällan som en oppositionspolitiker kan känna viss frustration över att ständigt behöva lägga protokollsanteckningar och reservationer, med vetskapen om att det bara blir en sidnot i ett protokoll som mycket få läser. Speciellt när det gäller dessa stora och utdragna ärenden som Södertörnsleden som ständigt kommer tillbaka till nämnderna i olika skeden, under flera år. 

Därför känns det väldigt skönt en dag som denna att se att det envisa slitet, som inte sällan hånats av övriga partier, ibland faktiskt kan ge resultat. Miljöpartiet vill naturligtvis helst se att pengarna styrs bort från nya motorvägar till ordentliga satsningar på kollektivtrafik. Där är vi inte ännu, även om fler partier gärna pratar väl om kollektivtrafiken som framtiden. Pengarna går alltjämt i första hand till vägar, i andra hand till vägar och i tredje hand till... ja, kanske lite kollektivtrafik om det finns pengar kvar.

Men om nu vägar ska byggas, så är det rimligt att de åtminstone uppfyller hårda och moderna miljökrav. Motorvägssatsningar blir visserligen fortfarande inte hållbara för det, men vi kan åtminstone kräva att miljöförlusterna blir så små som möjligt. Skademinimering, i frånvaro av riktigt hållbar politik. 

Vi har därför hårt och envist drivit linjen att Södertörnsleden ska prövas enligt dagens miljöbalk, som ställer betydligt högre krav än miljölagstiftningen från 90-talet. Och att Södertörnsleden ska prövas som en sammanhållen väg, inte som fyra delprojekt. Det kräver att Trafikverket utreder vägen och dess miljökonsekvenser som en helhet. 

Mot bakgrund av den överklagan som nu ligger och väntar på avgörande hos regeringen, har Trafikverket beslutat att på eget bevåg att göra just detta - att dels planera och pröva vägen utifrån dagens lagstiftning och se vägen som ett sammanhållet investeringsprojekt. Det kan inte ses som annat än ett steg i rätt riktning, även om det återstår att se vad resultatet blir.

4 kommentarer:

anita sa...

Delsegrar, om än små, är ändå ett steg i rätt riktning! Grattis!

Olof Olsson sa...

Johan och Anita: Ja, det återstår att se vad som händer i slutändan. Och även om det är lätt att bli lite övermodig en dag som denna, undrar jag ändå om inte fem år ska räcka för att göra det (ännu mer) uppenbart att det är kollektivtrafik vi måste satsa på. Nu längtar jag till valrörelsen!

Anonym sa...

Ja stort tack för att du och dina vänner kastat bort miljontals skattepengar på att förhindra något som en majoritet av invånarna i ett antal demokratiska val röstat för. Vissa kan ju tycka att de pengarna kunde satsats på skolor, barnfattigdom, vinkraft ja vad som helst förutom ditt ego.

Olof Olsson sa...

Anonym: Nu har jag svårt att hänga med. Är det vi i MP som kastar bort skattepengar??? Vi har ju i åratal försökt påpeka det som Trafikverket nu kommit fram till - att vägen så som den varit planerad strider mot gällande lagstiftning och att man måste stanna upp. Är det då vi som kastar pengar i sjön?