söndag 22 april 2012

Förbifarten - en hälsofara

Sverige skryter över att ha lyckats förena minskade koldioxidutsläpp med ekonomisk tillväxt. Det är en ren lögn, vilket doktorand Anna Hult effektivt visar på SvD Brännpunkt idag. Men inte nog med det. Borgliga och socialdemokratiska politiker planerar att öka utsläppen än mer – inte minst genom stora vägprojekt. Värst av dem alla är naturligtvis dinosaurien Förbifart Stockholm. Om den den, Gud förbjude, blir verklighet kommer den käka upp det mesta av välbehövliga kollektivtrafiksatsningar de närmaste 30 åren. Så länge – minst – kommer varje krona från trängselskatten användas till Förbifarten.

Förbifarten planeras till stor del i tunnel. Luften i denna tunnel kommer vara så ohälsosam att astmatiker överhuvud taget inte bör komma i närheten. Det samma gäller spädbarn. I genomsnitt kommer ditt liv att bli en minut kortare för varje minut du vistas i tunneln.

Ett lite kortare liv kan det väl vara värt, tycker kanske vissa, om man slipper bilköerna. Ledsen. Trafikverket räknar med att inom fem år efter att vägen invigs är köerna är värre än de var innan. All forskning och erfarenhet visar nämligen att nya vägar föder ny trafik. Ska man minska köerna är kollektivtrafik enda lösningen.

Vill du veta mer? Vill du engagera dig för en vettigare trafikpolitik? Kom till Flemingsbergs kyrka kl 18 på onsdag där MP Huddinge håller öppet möte. Eller var med och kampanja vid Kungens kurva på lördag mellan 10 och 15. Mejla olof.olsson@esn.se så berättar jag mer.

Mer att läsa: Bara 1 av 25 ”miljöbilar” lever enligt DN upp till den nya miljöbilsdefinition som är på gång.


Vetenskapssamhället vet allt mer om klimatförändringarna, men DN:s vetenskapsjournalist tycks inte fullt ut inse allvaret.


DN:s Lasse Swärd i en kritisk krönika om att etanolbilar tillåts släppa ut mer koldioxid än bensinbilar.


Katrine Kielos med en utmärkt ledare om behovet av modernisering av socialdemokratin

3 kommentarer:

anita sa...

Man undrar i sitt stilla sinne: Känner de som är för en tunnel inte till det du skriver här? Hur är det möjligt att missa det, för man bör väl ha vägt in nackdelarna? Eller väljer man att inte tro på viss information?

Jag FÖRSTÅR INTE hur vissa människor fungerar!!

Olof Olsson sa...

Nej, det är verkligen en gåta. Det svåraste med att argumentera för att stoppa Förbifarten är att det verkligen inte finns några motargument som håller. Om man utgår från att det är trafikproblem man vill lösa, det vill säga. Vill man bädda för fler externa köpcentrum och andra exploateringar är det en annan sak.

Anonym sa...

Heja båda. I följande lista se främst
Förbifart 6 (snabb buss-fix), partiklar
och 5: Tsunami, Översikt.
http://metrobloggen.se/magleva/forbifart

Din slutrad om ekonomi övertrumfas av ekonomin i denna nya maglev.

Har hört Akalla har aktivt boendemotstånd, har du nån länk dit så säg?