Det är nu fritt fram för
monsterprojektet Förbifart Stockholm. Det vill förespråkarna av
Sveriges dyraste vägprojekt att vi ska tro efter att regeringen nu avslagit alla överklaganden av arbetsplanen. Men med gröna
framgångar i höstens val finns ännu chansen att välja
kollektivtrafik före motorväg.
Att regeringen, som ju vill att vägen
byggs, avslår de överklaganden som inkommit är helt väntat. Men
det återstår mycket arbete innan vägen kan börja byggas på
allvar. Det som nu sker är att de företag som vill vara med och
bygga vägen får lägga sina anbud. Enligt Trafikverket är det
först i höst man kan ta ställning till dessa anbud och sluta
avtal. Dessutom kräver delar av projektet beslut av mark-och miljödomstolen, vilket väntas av december. Därtill är en rad detaljplaner överklagade. Därmed blir valet i höst
avgörande.
Det är inte första gången vi ser
hur Förbifartens vänner sprider vanföreställningar om projektet.
För några veckor sedan påstod Anders Borg att Miljöpartiet hotade
tunnelbaneutbyggnaden genom att säga nej till Förbifarten. Som om
det skulle finnas mindre pengar att bygga tunnelbana för om man
låter bli att plöja ner minst 60 miljarder i en vägtunnel. Men det
märkligaste av allt är ändå projektet i sig självt. Att det
kunnat drivas så långt, trots att all forskning
och all erfarenhet
entydigt visar att nya vägar inte löser trafikproblem, utan tvärtom
skapar nya köer.
Det
är nu 121 dagar till det val som avgör om Stockholm möter
framtiden eller låser fast sig i dåtiden. Låt oss använda den
tiden till att få människor att fundera på vad de önskar sig
mest: massiva satsningar på modern kollektivtrafik eller en motorväg
som döms ut av eniga trafikforskare?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar