Bilar håller på att bli hopplöst
ute. Detta enligt fyra svenska forskare som på dagens DN Debatt
menar att urbaniseringen gjort bilen alltmer onödig. Kanske har
bilåkandet i västvärlden redan nått sin ”peak” och är på
väg ner. Från en Huddingehorisont kan jag bara önska att den här
insikten hinner sjunka in hos såväl Trafikverket som hos lokala sossar och
moderater innan skogen börjar skövlas för att göra plats för
”Södertörnsleden”.
I decennier har det funnits planer på
en motorled på tvären genom Huddinge kommun. Fyra filer rakt igenom
såväl naturreservat som jordbruksmark. Av många minst sagt
tveksamma argument som används i debatten tycks vägivrarna vara
särskilt förtjusta i påståendet att Miljöpartiet genom att
motsätta sig vägprojektet i praktiken säger nej till nya bostäder.
Tanken är att vägen är en förutsättning för att byggherrarna
ska uppleva det som lönsamt att bygga. Men argumentationen håller
inte. De fyra forskarna slår fast att bostads- och kontorsmarknaden
i Stockholmsregionen idag drivs av tillgänglighet till
kollektivtrafik och av vad som går att nå till fots. Hur
tillgänglig en bostad eller ett kontor är med bil ger inga mätbara
prisskillnader.
I full politisk enighet har antagit
dokument som slår fast att nya bostadsområden ska planeras runt
kollektivtrafik för att minska bilåkandet. Trots det framhärdar
Södertörnsledens anhängare än så länge med att påstå att i
princip all ”utveckling” kräver en ny väg. Vi som vill se en
hållbar samhällsplanering i Huddinge och annorstädes behöver
jobba hårt med att sprida den kunskap som finns. Tiden talar för
oss.
Fler som bloggar:
Supermiljöbloggen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar