söndag 24 juni 2012

Kärlek med olika spelregler

Efter att jag sett flera av varandra oberoende personer kommentera säsongens första sommarprogram, som jag helt traditionsenligt glömde bort, på facebook kände jag visst motstånd mot att lyssna i efterhand. Visserligen var omdömena lyriska - men det verkade också framgå att Anja Pärson "kommit ut", något som fyller mig med motstridiga känslor. Inte för att man gör det - utan för att det "måste" göras. Inte minst om man är en offentlig person. Annars jagar media inte bara en själv utan även familj, vänner, släktingar osv. Med Kajsa Bergqvists exempel i färskt minne hade jag svårt att bestämma mig för om jag, nu när jag hade förstått vad programmet skulle handla om, ville stödja denna mediala "komma ut"-industri så att det ytterligare verkar visa på någon sorts allmänintresse som rättfärdigar medias argument om att till varje pris kräva att få göra intervjuer angående vilket kön kända personers partners har.

Med de berömmande orden jag läste på facebook valde jag ändå att efterhandslyssna eftersom jag ju faktiskt hade tänkt höra programmet på ordinarie sändningstid, då ovetande om innehållet. Och jag instämmer i berömmet: Jag tycker Anja Pärson gjorde ett jättefint program om kärlek. Men jag tycker också att det skorrar lite falskt när man känner till bakgrunden. Varför ska kärlek mellan två människor av samma kön nödvändigtvis 'talas ut' om!? Kan folk inte bara få vara kära i varandra utan att behöva redogöra för sina bevekelsegrunder. Vi skulle ju leva i ett betydligt trevligare samhälle om hon valt tema för sommarprogrammet för att det var det hon helst ville prata om, snarare än för att hon/de kände att de behövde offentliggöra förhållandet och på det här sättet lyckades skapa sig ett tillfälle att få ge en beskrivning med sina egna ord. Jag kan bara hoppas att media nu respekterar deras uttalade önskan om att få bli lämnade i fred om detta. Och att döma av artiklarna i t ex SvD och DN så respekterar man deras önskemål - eller har bara inte lyckats få tag i dem. Att jag själv väljer att länka till ett par av de ganska många artiklar som kommer upp när man i dag googlar på Anja Pärson var inte någon självklarhet. Även då kan mitt inlägg bidra till att rättfärdiga rapporteringen. Samtidigt vill jag visa på de goda (?) exemplen. Om de nu är så goda. I SvD konstaterar krönikören att media har respekterat parets önskemål om att inte omskrivas som ett par. Anja Pärsons sommarprogram vittnade om att detta har skett till priset av nattliga telefonsamtal med påtryckningar om att avslöja förhållandet inte bara till dem själva, utan även till personer som känner dem eller är släkt med dem. Kajsa Bergqvist vittnade om precis samma sak. Jag är inte säker på att jag kallar detta att respektera någons önskemål även om man i slutänden inte har publicerat något.

Inga kommentarer: