torsdag 28 november 2013

Brist på vårdplatser dödar

Brist på vårdplatser kostar människor livet. Enbart på Lunds universitetssjukhus har åtta människor dött de senaste åren, delvis till följd av att det är så ont om vårdplatser. Detta enligt sjukhusets egna utredningar, visar tidningen Kvällspostens genomgång. Om vårdkrisen är lika djup i Stockholms läns landsting som den förefaller vara i Skåne kan jag inte bedöma. Men helt klart är att det idag är finns ett mycket stort tryck på akutmottagningarna på sjukhusen runt Stockholm och att bristen på vårdplatser är skriande. Om inte betydande resurser skjuts till vården finns skäl att befara tragiska och helt onödiga dödsfall. Vi behöver en stark grön kraft i landstinget som vågar stå för nödvändiga skattehöjningar för att stärka vården.

I Skåne bildas nu ett nytt vårdparti. Med tanke på att vårdfrågorna rankas mycket högt av väljarna i hela landet och mot bakgrund av de alarmerande rapporterna om tillståndet för den skånska vården kan det säkert vinna starkt stöd. Själv ser jag fram emot att bedriva valrörelse i höst för ett grönt parti som tar Stockholms landstings gigantiska utmaningar på allvar. Jag har en stark känlsa av att allt fler tröttnar på alliansens utförsäljningar och axelryckningar åt sjukvårdens problem. Jag tror att det finns en stark törst efter en ansvarsfull politik.

Fram till och med lördag pågår MP Stockholmsregionens provval till riksdag och landsting. Alla medlemmar kan rösta. Här är min kandidatur till landstingsfullmäktige.

Läs också: My Vingrens knivskarpt formulerade svar på Marcus Birros antifeministiska krönika i Expressen

Inga kommentarer: