torsdag 20 december 2012

Mitt i undergången – seger för mänskligheten

Miljön och mänskligheten har vunnit en viktig seger! Igår fattade EU:s fiskeutskott nämligen beslut som innebär ett viktigt steg på vägen mot att rädda den fisk som hotas från utplåning i våra hav. Enligt beslutet ska fiskekvoterna i framtiden sättas utifrån vad bestånden klarar av för att vara livskraftiga. Kvoterna ska regleras i fleråriga planer istället för bara ett år i taget som idag. Detta för att undvika den ständiga huggsexa om kvoterna som idag allt som oftast slutar med seger för fiskelobbyn. Stor del i framgången för fisken och människan har Miljöpartiets EU-parlmentariker Isabella Lövin som arbetat oerhört hårt och konsekvent att få EU-kolossen att inse nödvändigheten av en ny fiskepolitik.

Beskedet från Bryssel är särskilt viktigt i den tid av undergångsstämning vi lever i. Jag tänker inte främst på oron över att Mayakalendern sägs ta slut imorgon (från och med i morgon är det för övrigt tomt även i min egen almenacka, men det uttolkar jag inte som armagedon utan tvärtom som jullov). Snarare syftar jag på de allt svartare rapporter om tillståndet för planeten som sköljer över oss, däribland Världsbankens larm nyligen om risk för fyra graders global uppvärmning till 2060. Därför tänker jag att det är särskilt viktigt att uppmärksamma också det som trots allt går åt rätt håll. Beskedet om en ny fiskepolitik hör definitivt dit. Tack snälla Isabella Lövin för hopp i juletid. Kanske är det inte undergången som väntar. Kanske befinner vi oss bara vid mänsklighetens vintersolstånd.

Inga kommentarer: