söndag 12 augusti 2012

Arbetslinjen i bråk med våra gener

Aj! Det gör ont i mina gener. Imorgon är nämligen semestern över. Och börja-jobba-ångest är helt enkelt ett utslag av att vi är skapade för en helt annan tillvaro än den dagens arbetsliv erbjuder. Det förstår jag efter att ha läst Lasse Bergs fantastiska böcker om människans utveckling.

Människan har levt som jägare och samlare under så gott som hela sin tid på jorden. Jordbruk är en nymodighet vi ägnat oss åt de senaste promillarna av vårt släktes 2,5 miljoner år långa historia. Det är alltså jägar/samlarlivet vi är evolutionärt anpassade till. Och det var ett annat liv det, än det vi lever på dagens arbetsmarknad – om vi hör till de som är lyckligt lottade och har ett jobb.

Man beräknar att en jägar/samlare la ner ungefär 2-3 timmar per dag på arbete. Resten av tiden ägnades åt återhämtning och åt att ta hand om varandra. Timme efter timme (även om själva timmarna förstås inte var konstruerade) av måltider, samtal, dans, berättelser och religiösa riter. Sådant som stärkte gruppens sammanhållning, vilken var så avgörande för överlevnaden. Det var tack vare vår förmåga att samarbeta som vår art klarade sig när så många andra gick under. Alla behövdes, ingen tycks ha lämnats utanför.

Människor är naturligtvis så oändligt mycket mer än sina gener. Normalt sett brukar jag akta mig för att använda evolutionen som argument för hur vi bör organisera vårt samhälle. Men kunskap om jägar/samlarnas tillvaro kan ge oss en nyttig tankeställare. Vad är det egentligen vi pysslar med när somliga sliter ihjäl sig och andra stängs ute från arbetsmarknaden?
 



Knivskarpa satirtecknaren Max Gustafson.





14 kommentarer:

Anonym sa...

Vad var den genomsnittliga livslängden på den tid du refererade till, där man jobbade mycket mindre?

Olof Olsson sa...

Den var naturligtvis betydligt lägre än i dagens Sverige, främst på grund av att man inte hade tillgång till någon riktig sjukvård. Däremot levde man längre och var friskare än i det bofasta jordbrukssamhälle som följde.

Men jag menar naturligtvis inte att vi ska bli jägare och samlare. Vi har blivit alldeles för många människor på jorden för att det skulle vara möjligt. Min poäng är att vi genom att snegla bakåt och jämföra de liv vi lever med de liv man levde under den tid vi tog form som art kan förstå en del av skälen till varför många mår så dåligt trots materiellt välstånd.

Vi behöver förkorta arbetstiden. För att jorden ska hålla, för att vi som arbetar ska hålla ett helt arbetsliv och för att inte människor ska lämnas utanför. Arbetslösheten har varit stigande i västeuropa sedan 70-talet när man slutade att plocka ut en del av produktivitetsvinsterna i mer fritid.

anita sa...

Det låter som om du har mer jägare- än bondegener. :-)

Allvarligt - vi svenskar tycks ha två, helt skilda ursprung, jägare och bönder som har levt sida vid sida (och givetvis blandats upp med varandra under årens lopp).

http://www.svt.se/2.108068/1.2786396/skelett-dna_avslojar_vart_ursprung

Lasse Bergs böcker är fantastiskt bra!

Tack också för underbar illustration! Utan satir vore livet bra fattigt.

Olof Olsson sa...

Intressant! Ja, jag är nog knöfull med jägar/samlargener...

Anonym sa...

Jobba mindre, var fattigare och vi har råd med klart mycket mindre sjukvård.

Olof Olsson sa...

Jag tror vi kommer behöva omfördela från privat till offentligt framöver om vi vill kunna upprätthålla ett välfärdssamhälle. En sak är säker, kör vi slut på jordens resurser kommer det inte finnas utrymme för några sjukhus. Jag har inte alla svar på hur vi tar oss ur tillväxtsamhällets ekorrhjul, men vi måste ta oss an den frågan på allvar om vi inte ska gå under.

Jag tror att ett samhälle som bygger på en annan idé än den om den eviga tillväxten kan bli bra mycket trevligare. Färre prylar och klädesplagg, men mer tid för våra liv och relationer.

Jag tror helt enkelt vi får ställa in oss på att vi i genomsnitt blir lite materiellt fattigare. Då gäller det, tänker jag, att fördelningen blir mer rättvis om inte samhället ska spricka. En väl genomförd arbetstidsförkortning kan vara ett steg på vägen.

Anonym sa...

Olof:

Hittills finns det ingen råvara som "tagit slut" som visat sig vara så kritisk som vi från början trott och förväntat oss.

När människor tror en massa så kan de lika gärna vända sig till kyrkan. De liksom många andra är inte direkt trovärdiga när det gäller något annat än ens tro.

Tro du på, men förvänta dig inte att någon ska ta din tro på mer allvar än vad en muslim tar en kristen på allvar när den kristna säger att gud är den enda guden.

Olof Olsson sa...

OK, ska jag tolka det som att du VET att jordens resurser är oändliga...?

Anonym sa...

Vad förutom antalet atomer i Universum är det som begränsar tillväxten?

Anonym sa...

Uppenbarligen skanades det något som gjorde att du inte kunde svara på den frågan. När du kan svaret så vore det trevligt att höra det.

Olof Olsson sa...

Det korta svaret: Klimatet.
Det långa svaret: http://www.bokus.com/bok/9789173290425/den-stora-fornekelsen/

Anonym sa...

Det korta svaret är en ren lögn. Så tyvärr, kom igen när du har annat än lögnger att komma med.

Anonym sa...

Tydligen inget svar. Det handar inte om förnekelse. Det handlar om naturlagar som du rakt upp och ner verkar visa förakt inför.

Olof Olsson sa...

Det verkar som du har din världsbild klar för dig, så jag tror du klarar dig fint utan mina svar. Om du vill verkligen vill ha min syn på klimatfrågan är du välkommen att botanisera i bloggarkivet och följa det jag skriver här framöver. Ha det bra!